donderdag 23 augustus 2007

‘Gouden gids’ met Marokkaanse ondernemers

In 1997 telde Nederland nog 1800 Marokkaanse bedrijven, vandaag de dag staat de teller op circa 6800. De jonge ondernemer Hassan Hajji (23) zag daar een gat in de markt in. BusinessMaroc is de eerste Marokkaanse ondernemersgids van Nederland én Europa.

beeld/2007/08/Ciano_MD-gebouw.jpg - Ciano MD

Met als voorbeeld de Turkse Ondernemersgids Webisrehberi begon Hassan Hajji met het verzamelen van bedrijven voor de eerste Marokkaanse ‘Gouden Gids’. Hajji, zelf ondernemer, hij heeft een marketinbedrijf, vertelt over zijn initiatief. “Een van mijn klanten is Turks. Ik merkte dat Turkse ondernemers elkaar goed kennen. Elkaar kennen is goed voor je netwerk. Ik ging op zoek of er ook zoiets bestond voor Marokkaanse ondernemers. Eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid, maar er bleek niets te bestaan!”
Hoewel Hajji tot dan toe weinig te maken had gehad met Marokkaanse ondernemers besloot hij uit betrokkenheid toch een dergelijke gids te maken. “Het was heel veel werk. We kregen via via veel adressen binnen. Maar waar vooral het werk in zat, was het controleren en verifiëren van de adressen. Het kwam regelmatig voor dat de gegevens niet meer klopten; het bedrijf bestond niet meer of was verhuisd.” De bedrijvengids bevat nu ruim 1000 ondernemingen. De top 3 van type bedrijven die in de gids voorkomen, wordt gevormd door restaurants, kapperzaken en slagers.

BusinessMaroc verschijnt in een oplage van 35.000 exemplaren en is gratis te verkrijgen. BusinessMaroc wordt bekostigd door inkomsten uit advertenties in de gids. Tot verbazing van Hajji bleken zowel autochtone als Marokkaanse bedrijven geïnteresseerd te zijn in het plaatsen van advertenties in de gids. “De prijzen zijn nogal scherp. Maar Nederlandse bedrijven en organisaties willen deze groep ook vinden en Marokkaanse bedrijven beseffen ook dat advertenteren nodig is. BusinessMaroc zal zowel particulieren als ondernemingen de mogelijkheid bieden om het zakelijke netwerk te vergroten.”

Netwerken is belangrijk als ondernemer, is de overtuiging van Hajji. In dat verband organiseert Hajji met ondernemers elke derde woensdag van de maand de Business Development Meetings. “Het is een manier om te netwerken en kennis uit te wisselen. De plek wisselt omdat het meestal bij een bedrijf is.”
De tweede editie van BusinessMaroc staat gepland op februari 2008, maar dan staan er 3500 bedrijven in vermeld.

Geen opmerkingen: